Μόνο θεωρητική η εξάλειψη του αναλφαβητισμού

της Μαρίας Βαγδούτη

Οι λόγοι που οδήγησαν στον αναλφαβητισμό, οι συνέπειες αυτού αλλά και η δημιουργία κατάλληλων υποδομών εκπαίδευσης στις υπανάπτυκτες χώρες ήταν τα θέματα που συζητήθηκαν κατά την πρώτη ημέρα της Επιτροπής του Παιδιού στην Εκπαίδευση.

Χωρίς διακοπές και εντάσεις ολοκληρώθηκε η πρώτη ημέρα της Προσομοίωσης των Επιτροπών του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών «Mαθητές σε Ρόλο Διπλωμάτη» και της Επιτροπής για το Δικαίωμα του Παιδιού στην Εκπαίδευση.

Έπειτα από τις αναγκαίες διευκρινήσεις και την εξακρίβωση απαρτίας, με πρόταση της Ισπανίας, ξεκίνησε η συζήτηση κατά τη διάρκεια της οποίας, όλα τα κράτη ανεξαιρέτως, υποστήριξαν την τοποθέτηση της εκπαίδευσης του παιδιού στο επίκεντρο της κρατικής και της ιδιωτικής μέριμνας. Ταυτόχρονα, τονίστηκε η παροχή ίσων ευκαιριών στην εκπαίδευση, χωρίς κάποιου είδους διακρίσεις.

Στη συνέχεια, μετά από πρόταση του Μαρόκου για συντονισμένη συζήτηση, σειρά είχε το ζήτημα του αναλφαβητισμού. Όπως αναμενόταν, τα περισσότερο ανεπτυγμένα κράτη είχαν μικρά ποσοστά αναλφαβητισμού, με την Βενεζουέλα, την Αυστρία και το Μονακό να τον έχουν περιορίσει σε σχεδόν μηδαμινά ποσοστά. Αντιθέτως, στην Αίγυπτο η εκπαίδευση θεωρείται σε πολλές περιπτώσεις απρόσιτο δικαίωμα, με 32 εκατομμύρια αναλφάβητο πληθυσμό και με κυριότερο πρόβλημα την αποχή των κοριτσιών από το σχολείο. Όσο για τις άλλες χώρες, σε Ισπανία και Αιθιοπία 27% και το 50% του πληθυσμού αντίστοιχα παραμένει αποκλεισμένο από την βασική εκπαίδευση. Παράλληλα, η Νότια Αφρική αντιμετωπίζει μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις μετά την κατάργηση του Απαρτχάιντ, με τις διακρίσεις να περιορίζουν τη δυνατότητα μόρφωσης στους έγχρωμους πληθυσμούς.

Τονίζεται πως στις προτάσεις αντιμετώπισης του συγκεκριμένου ζητήματος υπήρξε ομοφωνία με τους εμπειρογνώμονες να δίνουν έμφαση στην κατασκευή βιβλιοθηκών, ώστε να προωθηθεί εκτός από την τυπική μάθηση και η ευρύτερη παιδεία, στην μετεκπαίδευση των εκπαιδευτικών ώστε να ανταπεξέλθουν στις ανάγκες του συστήματος και στην ανάγκη για ένταξη των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση. Αίγυπτος και Αιθιοπία πρότειναν επίσης να δοθεί προτεραιότητα σε ομάδες που μέχρι τώρα βρίσκονται αποκλεισμένες από το εκπαιδευτικό σύστημα. Χώρες όπως η Ιαπωνία και η Νορβηγία, που δεν αντιμετωπίζουν ιδιαίτερο πρόβλημα, μίλησαν για ενίσχυση των υπανάπτυκτων χωρών με οικονομικούς πόρους αλλά και με πρόθυμους εκπαιδευτές με την προαπαιτούμενη κατάρτιση. Η εκπρόσωπος του Μπαχρέιν με τη σειρά της, αναφέρθηκε στην ανάγκη για παροχή τυπικής εκπαίδευσης και στους αναλφάβητους ενήλικες.


Η επόμενη πρόταση -που πέρασε αυτόματα- για συντονισμένη συζήτηση έγινε από την Ισπανία. Θέμα, οι συνέπειες του αναλφαβητισμού στο ίδιο το άτομο και στο κράτος που διαμένει. Όλες οι χώρες συμφώνησαν ότι χωρίς την κατάλληλη εκπαίδευση οι πολίτες γίνονται εύκολα έρμαιο της προπαγάνδας, των λαϊκιστών και θύμα των προκαταλήψεων, ενώ ταυτόχρονα περιθωριοποιούνται και δεν επιτυγχάνεται η ορθή κοινωνικοποίηση. Το Μπαχρέιν αναφέρθηκε στην ανάπτυξη της κοινωνικής παθογένειας, η Ισπανία στην καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και στην εξάπλωση της μισαλλοδοξίας, η Νότια Αφρική και η Σλοβακία στη δυσχερή θέση των αναλφάβητων στην αγορά εργασίας.


Τι γίνεται όμως με τη δημιουργία κατάλληλων υποδομών στις υπανάπτυκτες χώρες; Η εύρεση των αναγκαίων κεφαλαίων σε μορφή δανείων ή χορηγιών απασχόλησαν τις περισσότερο ανεπτυγμένες. Αναπτυσσόμενες και υπανάπτυκτες αντιτέθηκαν θεωρώντας απαραίτητη την αρωγή των ανεπτυγμένων κρατών αλλά και των διεθνών οργανισμών.


Τελευταίο ζήτημα της ημέρας προς συζήτηση, το οποίο προτάθηκε από την Βουλγαρία, είχε σχέση με τους λόγους που οδηγούν στον αναλφαβητισμό. Και σε αυτή την περίπτωση υπήρξε σχετική ομοφωνία καθώς οι περισσότεροι εκπρόσωποι υποστήριξαν ότι η κύρια αιτία είναι η παιδική εργασία. Στην Τυνησία αλλά και την Ισπανία ως αιτία παρουσιάστηκαν επίσης οι πολεμικές συρράξεις και οι τρομοκρατικές επιθέσεις.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *