Ποιες οι απόψεις για την παρουσία της θρησκείας στην εκπαίδευση;

Μετά την εξακρίβωση της απαρτίας κατά την έναρξη της δεύτερης ημέρας των διεργασιών της Επιτροπής για το Δικαίωμα στην Εκπαίδευση συζητήθηκε με συντονισμένη συζήτηση η πρόοδος της χθεσινής μη συντονισμένης συζήτησης. Το θέμα ήταν οι προτάσεις – λύσεις για την εκπαίδευση των μεταναστών, προσφύγων και των εσωτερικά εκτοπισμένων παιδιών.

Έπειτα, οι εμπειρογνώμονες της Επιτροπής συζήτησαν μια άλλη παράμετρο και θεματική, τη θρησκευτική ελευθέρια στην εκπαίδευση. Τέθηκε το αίτημα για συντονισμένη συζήτηση με συνολική διάρκεια δεκαεπτά λεπτών και ατομικό χρόνο ένα λεπτό. Το Βέλγιο ανέφερε πως δε θα πρέπει να φορούν οι μαθητές θρησκευτικά σύμβολα. Φυσικά υπήρχαν αντιρρήσεις καθώς ο διπλωμάτης της Τουρκίας με έντονο ύφος τόνισε πως κάτι τέτοιο είναι αδύνατον να εφαρμοστεί. Και αυτό, γιατί η θρησκεία της Τουρκίας επιβάλλει στα κορίτσια από μικρή ηλικία να φορούν τη λεγομένη ‘μπούργκα’. Η μη χρήση της θεωρείται προσβολή για το Κοράνι και τη μουσουλμανική θρησκεία. Ακόμη, η εμπειρογνώμονας της Ουρουγουάης πρότεινε να γίνουν αλλαγές στα σχολικά βιβλία και να αφαιρεθούν τυχόν ρατσιστικές απόψεις και διχογνωμίες, όσον αφορά τα διαφορά είδη των θρησκευμάτων. 

Έπειτα, μια από τις απόψεις, που εκφράστηκε κατά τη διάρκεια αυτής της συντονισμένης συζήτησης ήταν οι μαθητές των σχολείων να έχουν τη δυνατότητα να επιλέγουν εκείνοι, εάν θα παρακολουθούν το μάθημα των θρησκευτικών ή όχι. Για παράδειγμα, κάποιοι από αυτούς θα μπορούσαν να παρακολουθούν το μάθημα ιστορίας ή να αθλούνται όπως επιθυμούν.Η Τουρκία επέμενε από την άλλη πως και πάλι η άποψη πως τα θρησκεύματα μπορούν να διαφοροποιούν δεν ευσταθεί. Αντίθετα, εδώ και χρόνια υπάρχει το δικαιώματα της ανεξιθρησκείας. Στη συνέχεια, η διπλωμάτης της Νορβηγίας συμφώνησε και πρόσθεσε πως ο καθένας μπορεί να φοράει ό,τι θρησκευτικά σύμβολα επιθυμεί εφόσον η θρησκεία του το εκπροσωπεί. Να γίνονται δηλαδή, δεκτά τα θρησκευτικά σύμβολα καθώς στην σημερινή κοινωνία αυτά θεωρούνται απολύτως φυσιολογικά.

Έπειτα, δόθηκε παράταση δεκαέξι λεπτών στο θέμα της προηγούμενης συντονισμένης συζήτησης και η εμπειρογνώμονας του Μονακό υπογράμμισε πως δεν πρέπει να κρύβει κάνεις τη θρησκεία, που έχει ασπαστεί, αλλά αντίθετα να υποστηρίζει την επιλογή του και να ενημερώνετε παράλληλα για τα υπόλοιπα θρησκεύματα. Η εμπειρογνώμονας της Τουρκίας εξέφρασε την άποψη ότι θα ήταν καλό να ενημερώνονται γονείς και μαθητές για τον φανατισμό στη θρησκεία, αφού στη σημερινή κοινωνία το εν λόγω φαινόμενο έχει λάβει τεράστια έκταση και βρίσκεται σε έξαρση.

Στο τέλος, όλοι οι εμπειρογνώμονες συμφωνήσαν σε μια μη συντονισμένη συζήτηση διάρκεια δεκαπέντε λεπτών, η οποία στη συνέχεια τέθηκε υπό παράταση. Κατά τη διάρκεια αυτής συζήτησαν και οργάνωσαν τις θέσεις του, όσον αφορά τις λύσεις και τα μέτρα, που θα μπορούσαν να τεθούν σε λειτουργία για τη θρησκευτική ελευθερία στον τομέα της εκπαίδευσης. 

Της Αθανασίας Γραμμουστιάνου

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *